ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ: ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΓΕΩΡΓΟΤΑ ΚΑΙ ΝΙΤΣΑΣ ΓΙΑΒΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Όλα ξεκίνησαν από μια ξεχασμένη υδρόγειο σφαίρα….
Ο μήνας …Σεπτέμβρης ,την ώρα που το Νηπιαγωγείο θα πρέπει να οργανωθεί για να δεχθεί τους λιλιπούτειους μαθητές του. Η υδρόγειος σφαίρα παίρνει τη θέση της στη γωνιά των φυσικών επιστημών…..Κάποια νήπια φάνηκαν περίεργα να μάθουν περισσότερα γι αυτήν. Αυτή η περιέργεια μας οδήγησε ν΄ασχοληθούμε με τον πλανήτη γη και τα περίεργα φαινόμενα που συμβαίνουν σ’αυτόν. Ένα από αυτά και η κίνηση των λιθοσφαιρικών πλακών που προκαλούν τους σεισμούς.
Και την ώρα του σεισμού τι κάνουμε; Πως μπορούμε να προστατευτούμε απ’αυτόν; Πως προφυλάσουμε το σώμα μας τόσο ψυχικά όσο και σωματικά;
Τα παραπάνω ερωτήματα μας ώθησαν ώστε να αναζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες για το σώμα μας και τη σημασία που πρέπει να δώσουμε στη φροντίδα του.
ΦΑΣΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Συγκεντρώνουμε υλικό για το σώμα μας ( φωτογραφίες, παραμύθια, περιοδικά, εφημερίδες).Ταξινομούμε το υλικό που εμπλουτίζεται καθόλη τη διάρκεια του προγράμματος. Δημιουργούμε έτσι τη γωνιά του σώματος στην οποία μπορούμε να ανατρέξουμε για όποιες πληροφορίες χρειαστούμε.
Αφήνουμε τα νήπια να εκφραστούν ελεύθερα και αξιοποιούμε κατάλληλα τις προσωπικές τους εμπειρίες, τις ιδέες αλλά και τους προβληματισμούς τους γύρω από το θέμα. Αποφασίζουμε τι θέλουμε να μάθουμε σχετικά με το σώμα και καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών σε ένα μεγάλο χαρτί. Στη συνέχεια η νηπιαγωγός σε συνεργασία με τα παιδιά δημιουργεί τον παρακάτω εννοιολογικό χάρτη:
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ
1. Συζήτηση
2. Καθρέπτης: Το κάθε παιδί με την βοήθεια του καθρέπτη, παρατηρεί τον εαυτό του και παρουσιάζει στα υπόλοιπα νήπια τα χαρακτηριστικά του τονίζοντας αυτό που του αρέσει περισσότερο.
3. Παιχνίδι λέξεων: Η αλεπού.
4. Μέτρηση ύψους, βάρους. Διάταξη με βάση το ύψος και το βάρος.
5. Παραμύθια: 1) Ο γίγαντας και ο Κοντορεβυθούλης 2) Γειά σας! Τάκης ο Νανάκης.(Υγεία και διατροφή των Δαγκωνάκη Αργ. -Τσίγκρα Μένη)
6. Ποια μέρη του σώματος μας είναι πάντα δύο.
7. Αποτύπωμα παλάμης
8. Θεατρικό παιχνίδι: Ο γίγαντας Ξάπλας και οι φίλοι του οι νάνοι.
9. Αποτύπωμα του αρνητικού του σώματος κάθε παιδιού
10. Αινίγματα.
Διαθεματική διασύνδεση: Παιδί και γλώσσα, παιδί και μαθηματικά, παιδί, δημιουργία και έκφραση, παιδί και περιβάλλον.
ΝΑ ΤΡΩΜΕ ΥΓΙΕΙΝΑ
1. Συζήτηση
Τίθενται τα παρακάτω ερωτήματα ( και όχι μόνον αυτά):
-Από πού παίρνουμε την τροφή μας
-Χρώμα, γεύση, υφή των τροφίμων
-Προτιμήσεις- επιλογές στα τρόφιμα
2.Δημιουργική ανάγνωση του βιβλίου: Σωστή διατροφή – Καλή υγεία από τη σειρά του Μικρού Λύκου, Mario Comboli
3.Κατασκευή Πυραμίδας Μεσογειακής Διατροφής
4.Κατασκευή πίνακα με τις κατηγορίες των τροφίμων.
5.Ανάγνωση των παραμυθιών:
I. Το ταξίδι του Άνκα (Υγεία και διατροφή των Δαγκωνάκη Αργ. -Τσίγκρα Μένη)
II. Ο ωραίος Δαρείος, Σοφία Ζαραμπούκα
III. Η χρυσή συνταγή του παππούλη Ροδούλη(Υγεία και διατροφή των Δαγκωνάκη Αργ. -Τσίγκρα Μένη)
IV. Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη, Άννα Ράσελμαν
V. Ο Κροκόδειλος που πήγε στον οδοντογιατρό, Ευγένιος Τριβιζάς
VI. Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλια τούρτας, Ευγένιος Τριβιζάς
6. Δραματοποιούμε το παραμύθι: Η χρυσή συνταγή του παππούλη Ροδούλη
7. Μαθαίνουμε το παραδοσιακό τραγούδι: Μήλο μου κόκκινο.
8. Ομαδική κατασκευή πορτοκαλιάς.
9. Παροιμίες, Φράσεις, Αινίγματα.
10. Φύλλα εργασίας με δραστηριότητες γραφής και ανάγνωσης.
11. Αναζήτηση στο διαδίκτυο υγιεινών συνταγών μαγειρικής
12. Θεατρικό παιχνίδι: Ο ψαράς και το ψαράκι
13. Ομαδοποιήσεις- Σύνολα τροφίμων
14. Κολάζ τροφών
15. Επίσκεψη διατροφολόγου στο Νηπιαγωγείο
16. Επίσκεψη παιδοοδοντίατρου στο Νηπιαγωγείο
17. Οργάνωση και πραγματοποίηση βραδιάς Μεσογειακής Διατροφής με τη συμμετοχή γονέων, παιδιών.
Διαθεματική διασύνδεση: Παιδί και γλώσσα, Παιδί και μαθηματικά, Παιδί, Δημιουργία και έκφραση, Παιδί και περιβάλλον, Παιδί και πληροφορική.
ΝΑ ΑΘΛΟΥΜΑΣΤΕ
1. Παίζουμε τα παιχνίδια:
I. Αγαλματάκια αμίλητα, αγέλαστα, ακούνητα μέρα ή νύχτα;
II. Το μπαλόνι
III. Μ’ ένα βιβλίο στο κεφάλι
2.Μαθαίνουμε και χορεύουμε τα τραγούδια:
I. Χόκι – Πόκι
II. Χαρωπά τα δυό μου χέρια τα χτυπώ
III. Το δεξί χεράκι πάνω
3. Τα παιδιά τρέχουν στο χώρο σε διάφορους σχηματισμούς αργά, πιο γρήγορα και με το παράγγελμα μας πιάνουν ένα μέρος του σώματος
Διαθεματική διασύνδεση: Παιδί, Δημιουργία και έκφραση.
ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΜΗΝ ΑΡΡΩΣΤΗΣΟΥΜΕ
1.Διαβάζουμε το παραμύθι: Δύο αχώριστοι φίλοι ( Στόχος του παραμυθιού είναι να δείξει την αξία που έχει η υγεία)
2.Διαβάζουμε σχετικά φυλλάδια με οδηγίες υγείας
3.Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο
4.Παρακολούθηση Βίντεο με θέμα τους κινδύνους που προκαλούν διάφορα αντικείμενα
5.Θεατρικό παιχνίδι: Η εξομολόγηση των εργαλείων.
6.Διαβάζουμε, συζητούμε και επεξεργαζόμαστε το παραμύθι: Οι Σπιρτοσκανταλιές.
Διαθεματική διασύνδεση: Παιδί και γλώσσα, Παιδί, Δημιουργία και έκφραση, Παιδί και περιβάλλον, Παιδί και πληροφορική.
ΝΑ ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΑΣ
ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΧΟΡΩΝ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ
1.Σε πίνακα αναφοράς γράψαμε συμβουλές για την υγιεινή του σώματος
2.Μάθαμε τα τραγούδια:
I. Τα νύχια πλένω ταχτικά
II. Ο πλυμμένος άπλυτος
III. Η εβδομάδα της τεμπέλας
3.Μάθαμε τη φράση :Η ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΣΗ ΑΡΧΟΝΤΙΑ
4.Φύλλο εργασίας: σωστή χρονική ακολουθία όσων κάνουμε όταν ξυπνάμε.
Διαθεματική διασύνδεση: Παιδί και γλώσσα, Παιδί και Μαθηματικά ,Παιδί, Δημιουργία και έκφραση
ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΦΟΒΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΧΗ
1.Συζήτηση
2.θεατρικό παιχνίδι :Η χώρα της χαράς και η χώρα της λύπης.
3.Στη γωνιά της τηλεόρασης η Νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά να της μιλήσουν για το πώς νιώθουν (φοβίες, άγχη)
Διαθεματική διασύνδεση: Παιδί και γλώσσα, Παιδί, Δημιουργία και έκφραση
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
1.Τι τους άρεσε περισσότερο
2.Τι δεν τους άρεσε
3.Τι θυμούνται καλύτερα
4.Τι θα ήθελαν να ξανακάνουμε
5.Ποιές επισκέψεις θα ήθελαν να πραγματοποιήσουν
6.Τι θα ήθελαν να δουν και να ακούσουν
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟ
Τα συμπεράσματα της αξιολόγησης ήταν θετικά. Στα παιδιά άρεσε ο τρόπος δράσης, αισθάνθηκαν ότι συμμετείχαν ενεργά στο σχέδιο και την υλοποίηση του προγράμματος. Μέσα από το παιχνίδι βίωσαν καταστάσεις, προβληματισμούς και έδωσαν λύσεις. Συνεργάστηκαν, ανέλαβαν πρωτοβουλίες, συνειδητοποίησαν τους προβλεπόμενους επιμέρους στόχους. Τροποποίησαν λανθασμένες στάσεις και συμπεριφορές και υιοθέτησαν νέους σωστούς τρόπους για την προαγωγή της σωματικής υγείας. Εξάλλου και η κινητοποίηση του οικογενειακού περιβάλλοντος και του κοινωνικού περίγυρου των παιδιών δηλώνει την ευαισθητοποίηση και το άμεσο ενδιαφέρον τους για την επιτυχία του προγράμματος.
3 σχόλια:
καταπληκτικη η δουλεια σας δεν το συζητω...χιλια μπραβο σας μηπως θα μπορουσα να εχω τους στιχους για τα τραγουδια Τα νύχια πλένω ταχτικά
II. Ο πλυμμένος άπλυτος
III. Η εβδομάδα της τεμπέλας
αν μπορειτε φυσικα??ευχαριστω και καλη συνεχεια!!!
Τα παραμύθια:Ο Τάκης ο Νανάκης,Ηχρυσή συνταγή του παππούλη Ροδαλού και Το ταξίδι του Άνκα, περιέχονται στο βιβλίο "ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ" των συναδέλφων ΔΑΓΚΩΝΑΚΗ ΑΡΓ.-ΤΣΙΓΚΡΑ ΜΕΝΗ.Καλό θα ήταν να το αναφέρουμε!
Το διόρθωσα. Ευχαριστώ πολύ για την παρατήρηση.
Δημοσίευση σχολίου