Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011

Επισκέπτομαι το γιατρό...


 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Ερέθισμα για το σχεδιασμό, την οργάνωση και την πραγματοποίηση του προγράμματος μπορεί να αποτελέσει η απουσία των παιδιών την περίοδο αυτή λόγω ασθενειών. Ή μήπως δεν είχατε  συναχωμένες μυτούλες, βήχα, αδιαθεσία, πολυήμερη απουσία των μαθητών σας από το σχολείο; Μετά από την ενημέρωση του παρουσιολογίου της τάξης μας και αφού διαπιστώσουμε την απουσία πολλών συμμαθητών μας, ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις ,να προβληματιστούν ,να σχολιάσουν και καταγράφουμε όσα μας πουν.
Στη συνέχεια, μέσα από ανοιχτές ερωτήσεις διεγείρουμε το ενδιαφέρον των παιδιών γύρω από το συγκεκριμένο θέμα.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΓΛΩΣΣΑ

·         Έχουμε εικόνες από περιοδικά που δείχνουν π.χ. φαρμακείο και τον φαρμακοποιό να εξυπηρετεί πελάτες, νοσοκομείο, οδοντιατρείο κ.α. Καθόμαστε με  μια ομάδα παιδιών γύρω από ένα τραπέζι στο οποίο έχουμε απλώσει τις εικόνες. Λέμε στα παιδιά να πάρουν κάποιες εικόνες και να προσπαθήσουν όλα μαζί να φτιάξουν κάποια ιστορία την οποία στη συνέχεια θα αφηγηθούν στα υπόλοιπα παιδιά.

·         Αναδιήγηση παραμυθιού: Διαβάζουμε το βιβλίο: Σωστή διατροφή , καλή υγεία του Mario Gomboli. Ζητάμε από τα παιδιά  να μας πουν τι κατάλαβαν. τα βοηθάμε με ερωτήσεις.
-Κάθε πότε πρέπει να τρώμε;
-Σε τι βοηθάει το φαγητό;
-Τι πρέπει να τρώμε κ.α.
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναδιηγηθούν την ιστορία χρησιμοποιώντας χρονικές εκφράσεις όπως έπειτα, μετά ,υστέρα, κ.α.

·         Ανάγνωση παραμυθιών όπως:
o   Η χρυσή συνταγή του παππούλη Ροδαλού
o   Η συνέλευση των φυτών
o   Ο Μάκης Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι ως απάντηση στη απορία παιδιών που πάνε οι τροφές και πως μας μεγαλώνουν.
o   Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας
    • Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη
    • Ο κροκόδειλος που πήγε στον οδοντογιατρό


·         Γραφή της χρυσής συνταγής του παππούλη Ροδαλού
Πολλά φρούτα και λαχανικά,
όσπρια και γαλακτοκομικά
ψάρια και πουλερικά,
λίγο κρέας και ελάχιστα ή καθόλου αναψυκτικά,
γλυκά και τηγανητά.

Η μεταφορική χρήση των λέξεων:
-με έπιασε πονοκέφαλος
-μου κόπηκαν τα πόδια
Μπορείτε να σκεφτείτε κι άλλες φράσεις που να έχουν διαφορετική σημασία από αυτό που λένε;
με τρώει η μύτη μου
τρέμουν τα πόδια μου

ποιον καλούμε:
- όταν αρρωστήσουμε;
-όταν απλωθεί φωτιά;
-όταν χαλάσουν οι βρύσες;
-όταν χαλάσουν τα έπιπλα;
-όταν χαλάσουν οι κλειδαριές;

ποιος χρησιμοποιεί:
-την ένεση;
-το βελόνι;
-τα τετράδια;
-τα τούβλα;

·         το αλφαβητάρι της υγιεινής π.χ.: α:αυγό, β:βερύκοκο, γ:γάλα

·         αινίγματα: γύρω γύρω κάγκελα, στη μέση παίζει η πάπια τι είναι; ( η γλώσσα με τα δόντια)

·         γλωσσοδέτες: Δόντια δυό, δόντια, δυό δόντια δόντια


·         παροιμίες: ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα
                  η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά
                  όπου δεν μπαίνει ο ήλιος μπαίνει ο γιατρός


ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

·         Μέτρηση βάρους και ύψους κάθε παιδιού. Κατάταξη του βαρύτερου, του ψηλότερου, του κοντύτερου και του ελαφρύτερου παιδιού. Οι μετρήσεις μπορεί να επαναληφθούν και στο τέλους του προγράμματος για να διαπιστωθούν τυχόν μεταβολές.
·         Μέτρηση θερμοκρασίας σώματος.
·         Ομαδοποιήσεις τροφίμων. Από ποιες ομάδες τρώμε περισσότερο, από ποιες λιγότερο.
·         Κατασκευή γραφήματος με τις προτιμήσεις των παιδιών σε φρούτα που αποτελούν μέρος της υγιεινής διατροφής.
·         Κατασκευή πυραμίδας. τι πυραμίδας;  μα της Μεσογειακής διατροφής.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

Ζωγραφική με πιτσιλιές

Υλικά:  1 φύλλο χαρτί
             1 παλιά οδοντόβουρτσα
             1 σουρωτήρι
              νερομπογιές
              1 στερεότυπο (φιγούρα στο σχήμα που επιθυμούμε)
Εκτέλεση: Τοποθετούμε πάνω στο χαρτί τη φιγούρα που θέλουμε να φτιάξουμε.
Βουτάμε την οδοντόβουρτσα στη νερομπογιά και την τρίβουμε πάνω στο σουρωτήρι, το οποίο κρατάμε 15 εκ. πάνω από το χαρτί. Αν χρησιμοποιήσουμε πολλά χρώματα ξεκινάμε από το περισσότερο ανοιχτό. Όταν τελειώσουμε αφαιρούμε τη φιγούρα και αφήνουμε το χαρτί να στεγνώσει.

·         Θεατρικό παιχνίδι: « Ο γίγαντας Ξάπλας και οι φίλοι του οι νάνοι»

Στο πάτωμα ξαπλώνουν τρία ή τέσσερα νήπια, έτσι ώστε τα πόδια του ενός ν’ ακουμπούν στους ώμους του άλλου. Καλύπτονται με φόδρα εκτός από το κεφάλι και τα χέρια του παιδιού που βρίσκεται στην κορυφή καθώς και τα πόδια του παιδιού που βρίσκεται στο τέλος.
Γίνεται έτσι ένας ψηλός άνθρωπος που άλλοτε (με υπόκρουση ήρεμης-απαλής μουσικής) γυρνά δεξιά, άλλοτε αριστερά, μπρούμυτα, άλλοτε νιώθει φουσκωμένος, άλλοτε κουλουριάζεται, τεντώνεται.
Είναι ο γίγαντας Ξάπλας.
Τα υπόλοιπα νήπια είναι οι φίλοι του οι νάνοι, οι οποίοι με μικρά, αθόρυβα βήματα χορεύουν γύρω του, τον ταΐζουν, τον χαϊδεύουν, τον περιποιούνται… ή ακόμα αντιγράφουν τις κινήσεις του.
Υλικά: Ένα μεγάλο κομμάτι ύφασμα-φόδρα


Κουκλοθέατρο: Η κακιά Τερηδόνα και η οδοντόκρεμα Κλο-κλο


ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

·         Δημιουργία της γωνιάς υγείας.
·         Δημιουργία γωνιάς ιατρείου.
·         Επίσκεψη σε κοντινό κέντρο υγείας ή ιατρείο ή φαρμακείο ή σούπερ μάρκετ ή φούρνο κ.α.


Δεν υπάρχουν σχόλια: