Στοιχεία του Προγράμματος
1/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Τεμπλονιού Κέρκυρας
Υπεύθυνοι Νηπιαγωγοί: Γεωργοτά Σωτηρία, Ψυχουδάκη Μαγδαληνή
Αριθμός Νηπίων:14
1. Γενικό θέμα: Ελιά- Μεσογειακή διατροφή
2. Κριτήρια επιλογής θέματος: Το Νηπιαγωγείο μας είναι χτισμένο έτσι που μοιάζει σα να φύτρωσε μέσα στον ελαιώνα αλλά και με αφορμή το καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών, την πολιορκία στη διατροφή μας με ολοένα και περισσότερα ελάχιστης ως μηδαμινής αξίας προϊόντα μέσω της διαφήμισης, αποφασίσαμε να μάθουμε όσα περισσότερα γίνεται γι΄ αυτό το δέντρο που δίκαια ονομάζεται ευλογημένο.
3. Προβλεπόμενη διάρκεια προγράμματος: Από Οκτώβριο έως Δεκέμβριο 2004.
4. Στόχοι και σκοποί του προγράμματος:
• Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυσικούς οργανισμούς στο άμεσο περιβάλλον τους.
• Να μάθουν την διατροφική αξία της ελιάς και, των προϊόντων της όπως το λάδι.
• Να αποκτήσουν εμπειρίες από τον κόσμο των ενηλίκων και ειδικότερα να γνωρίσουν το λιομάζωμα σε παλιότερες εποχές, αλλά και τώρα μέσα από τις δικές τους εμπειρίες.
• Να γνωρίσουν τις διατροφικές συνήθειες σε διάφορες χώρες.
• Να αντιληφθούν τη σημασία της ελαιοπαραγωγής για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου που ζουν και γενικότερα του νησιού μας.
• Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους μέσα από διαλογική συζήτηση.
• Να μάθουν να συνεργάζονται και να αναπτύξουν κριτική σκέψη και υπευθυνότητα.
• Να καλλιεργήσουν την δημιουργική έκφραση μέσα από την εικαστική τέχνη (κατασκευές , ζωγραφική), τη θεατρική αγωγή (δραματοποίηση) και τη λογοτεχνία.
• Να παρατηρήσουν, να προβληματιστούν να συγκρίνουν, να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές, να
• κάνουν υποθέσεις και να βγάλουν συμπεράσματα.
Πρώτη Φάση: Αναζήτηση και διερεύνηση του θέματος.
Τα παιδιά εξεδήλωσαν την επιθυμία τους να μάθουν για την ελιά , ύστερα από το πρωινό φαγητό που είχε κάποιο νήπιο
και το οποίο αποτελούνταν από ψωμί ,λάδι και ελιές. Το ότι το σχολείο μας είναι χτισμένο στη μέση του ελαιώνα ήταν ένας ακόμη λόγος ,που μας προέτρεψε να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα.
Δεύτερη Φάση :Προτάσεις των Νηπίων
Τρίτη Φάση: Υλοποίηση των δραστηριοτήτων
Αρχικά δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά τη γωνιά της ελιάς.
Εμπλουτίζουμε τη γωνιά με εικόνες ελιάς ,ελαιόλαδο ελιές και ότι άλλο σχετικό φέρνουν τα παιδιά από το σπίτι τους.
Παιδί και Γλώσσα
1) Συζητάμε με τα παιδιά και βλέπουμε τι ξέρουν σχετικά με την ελιά. Μαθαίνουμε τι καρπό μας δίνει.
2) Αναφερόμαστε στον τρόπο που μαζεύουμε τις ελιές. Μαθαίνουμε πως γινόταν παλιότερα και πως γίνεται τώρα. Τι είναι το λιομάζωμα.
3) Μέσα από διάφορες εικόνες προσπαθούμε να κατανοήσουν τα παιδιά, πως γίνεται το λάδι. Αναφορά στην θρεπτική αξία του λαδιού. Αφού το δοκιμάσουν μιλάμε για διατροφικές συνήθειες προηγούμενων χρόνων και σημερινές.
4) Τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν τις λέξεις : ελιά –ελαιόλαδο-λιομάζωμα.
5) Παίζουμε παιχνίδι με σύνθετες λέξεις όπως : ελαιόλαδο- αραβοσιτέλαιο – ελαιόψωμο - λιόπανο κτλ.
Παιδί και Μαθηματικά
1)Δίνουμε στα Νήπια εικόνες με ελιές και αριθμούς. Τα νήπια σχηματίζουν το σωστό αριθμό
Στο ανάλογο σύνολο με τις ελιές.
2)Σύνολα από ελιές. Σε χαρτί γράφω τους αριθμούς 1-5 και τα παιδιά ζωγραφίζουν αντίστοιχα 1-5 ελιές.
3)Μετράμε κουκούτσια από ελιές που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι. Τα κουκούτσια του κάθε παιδιού είναι μέσα σε ένα κουτάκι. Κάθε παιδί γράφει τον αντίστοιχο αριθμό πάνω στο κουτάκι του.
Παιδί δημιουργία και έκφραση
1) Σε ζωγραφισμένο κλαδί ελιάς τα νήπια κόβουν και κολλούν γλασέ πράσινο και μαύρο και σχηματίζουν τα φύλλα και τον καρπό της ελιάς.
2) Τα παιδιά ζωγραφίζουν ελεύθερα το λιομάζωμα.
3) Με χαρτόνι κάνσον φτιάχνουμε καλαθάκια για το μάζεμα των ελιών.
4) Δραματοποιούμε το λιομάζωμα.
5) Διαβάζουμε και αναλύουμε το ποίημα του Κωστή Παλαμά: Η Ελιά. Μαθαίνουμε την πρώτη στροφή.
6) Μαθαίνουμε το τραγούδι δύο σταγόνες ξύδι, δύο σταγόνες λάδι.
7) Μαθαίνουμε το τραγούδι :Δεντράκι ευλογημένο και πάντα φουντωτό με τις ελιές γεμάτο είναι μες τον αγρό.
8) Διαβάζουμε το παραμύθι « Αθηνά και Ποσειδώνας».
9) Διαβάζουμε το παραμύθι «Ο Αλή Μπαμπά και οι σαράντα κλέφτες».
10) Διαβάζουμε το παραμύθι «Ο ωραίος Δαρείος»
11) Μαθαίνουμε το αίνιγμα : Από κλαδάκι κρέμεται , στην αγορά πουλιέται ,το εξωτερικό της τρώγεται το κόκαλο πετιέται.
12) Μαθαίνουμε την παροιμία :Βάλε ελιά για το παιδί σου και συκιά για τη ζωή σου.
Παιδί και Περιβάλλον
1)Επισκεπτόμαστε τον ελαιώνα της περιοχής μας
2) Γεμίζουμε τα καλαθάκια που φτιάξαμε με ελιές.
Τέταρτη φάση :Αξιολόγηση
Οι περισσότεροι από τους προβλεπόμενους στόχους επιτεύχθηκαν. Οι γονείς συνεργάστηκαν άψογα, όσον αφορά στα υλικά που ζητήσαμε να φέρουν τα νήπια από το σπίτι. Με αυτά δημιουργήσαμε μια πολύ ωραία γωνιά για την ελιά και τα τρόφιμα της Μεσογειακής διατροφής , όπως και την πυραμίδα της Μεσογειακής Δια τροφής.
Δεν κατορθώσαμε όμως να κάνουμε την επίσκεψη σε γειτονικό ελαιοτριβείο γιατί την εποχή που εφαρμόζαμε το πρόγραμμα το ελαιοτριβείο ήταν κλειστό. Ακόμη οι μετακινήσεις των Νηπίων εκτός σχολείου κρίναμε ότι είχε αρκετές δυσκολίες.
1/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Τεμπλονιού Κέρκυρας
Υπεύθυνοι Νηπιαγωγοί: Γεωργοτά Σωτηρία, Ψυχουδάκη Μαγδαληνή
Αριθμός Νηπίων:14
1. Γενικό θέμα: Ελιά- Μεσογειακή διατροφή
2. Κριτήρια επιλογής θέματος: Το Νηπιαγωγείο μας είναι χτισμένο έτσι που μοιάζει σα να φύτρωσε μέσα στον ελαιώνα αλλά και με αφορμή το καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών, την πολιορκία στη διατροφή μας με ολοένα και περισσότερα ελάχιστης ως μηδαμινής αξίας προϊόντα μέσω της διαφήμισης, αποφασίσαμε να μάθουμε όσα περισσότερα γίνεται γι΄ αυτό το δέντρο που δίκαια ονομάζεται ευλογημένο.
3. Προβλεπόμενη διάρκεια προγράμματος: Από Οκτώβριο έως Δεκέμβριο 2004.
4. Στόχοι και σκοποί του προγράμματος:
• Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυσικούς οργανισμούς στο άμεσο περιβάλλον τους.
• Να μάθουν την διατροφική αξία της ελιάς και, των προϊόντων της όπως το λάδι.
• Να αποκτήσουν εμπειρίες από τον κόσμο των ενηλίκων και ειδικότερα να γνωρίσουν το λιομάζωμα σε παλιότερες εποχές, αλλά και τώρα μέσα από τις δικές τους εμπειρίες.
• Να γνωρίσουν τις διατροφικές συνήθειες σε διάφορες χώρες.
• Να αντιληφθούν τη σημασία της ελαιοπαραγωγής για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου που ζουν και γενικότερα του νησιού μας.
• Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους μέσα από διαλογική συζήτηση.
• Να μάθουν να συνεργάζονται και να αναπτύξουν κριτική σκέψη και υπευθυνότητα.
• Να καλλιεργήσουν την δημιουργική έκφραση μέσα από την εικαστική τέχνη (κατασκευές , ζωγραφική), τη θεατρική αγωγή (δραματοποίηση) και τη λογοτεχνία.
• Να παρατηρήσουν, να προβληματιστούν να συγκρίνουν, να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές, να
• κάνουν υποθέσεις και να βγάλουν συμπεράσματα.
Πρώτη Φάση: Αναζήτηση και διερεύνηση του θέματος.
Τα παιδιά εξεδήλωσαν την επιθυμία τους να μάθουν για την ελιά , ύστερα από το πρωινό φαγητό που είχε κάποιο νήπιο
και το οποίο αποτελούνταν από ψωμί ,λάδι και ελιές. Το ότι το σχολείο μας είναι χτισμένο στη μέση του ελαιώνα ήταν ένας ακόμη λόγος ,που μας προέτρεψε να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα.
Δεύτερη Φάση :Προτάσεις των Νηπίων
Τρίτη Φάση: Υλοποίηση των δραστηριοτήτων
Αρχικά δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά τη γωνιά της ελιάς.
Εμπλουτίζουμε τη γωνιά με εικόνες ελιάς ,ελαιόλαδο ελιές και ότι άλλο σχετικό φέρνουν τα παιδιά από το σπίτι τους.
Παιδί και Γλώσσα
1) Συζητάμε με τα παιδιά και βλέπουμε τι ξέρουν σχετικά με την ελιά. Μαθαίνουμε τι καρπό μας δίνει.
2) Αναφερόμαστε στον τρόπο που μαζεύουμε τις ελιές. Μαθαίνουμε πως γινόταν παλιότερα και πως γίνεται τώρα. Τι είναι το λιομάζωμα.
3) Μέσα από διάφορες εικόνες προσπαθούμε να κατανοήσουν τα παιδιά, πως γίνεται το λάδι. Αναφορά στην θρεπτική αξία του λαδιού. Αφού το δοκιμάσουν μιλάμε για διατροφικές συνήθειες προηγούμενων χρόνων και σημερινές.
4) Τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν τις λέξεις : ελιά –ελαιόλαδο-λιομάζωμα.
5) Παίζουμε παιχνίδι με σύνθετες λέξεις όπως : ελαιόλαδο- αραβοσιτέλαιο – ελαιόψωμο - λιόπανο κτλ.
Παιδί και Μαθηματικά
1)Δίνουμε στα Νήπια εικόνες με ελιές και αριθμούς. Τα νήπια σχηματίζουν το σωστό αριθμό
Στο ανάλογο σύνολο με τις ελιές.
2)Σύνολα από ελιές. Σε χαρτί γράφω τους αριθμούς 1-5 και τα παιδιά ζωγραφίζουν αντίστοιχα 1-5 ελιές.
3)Μετράμε κουκούτσια από ελιές που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι. Τα κουκούτσια του κάθε παιδιού είναι μέσα σε ένα κουτάκι. Κάθε παιδί γράφει τον αντίστοιχο αριθμό πάνω στο κουτάκι του.
Παιδί δημιουργία και έκφραση
1) Σε ζωγραφισμένο κλαδί ελιάς τα νήπια κόβουν και κολλούν γλασέ πράσινο και μαύρο και σχηματίζουν τα φύλλα και τον καρπό της ελιάς.
2) Τα παιδιά ζωγραφίζουν ελεύθερα το λιομάζωμα.
3) Με χαρτόνι κάνσον φτιάχνουμε καλαθάκια για το μάζεμα των ελιών.
4) Δραματοποιούμε το λιομάζωμα.
5) Διαβάζουμε και αναλύουμε το ποίημα του Κωστή Παλαμά: Η Ελιά. Μαθαίνουμε την πρώτη στροφή.
6) Μαθαίνουμε το τραγούδι δύο σταγόνες ξύδι, δύο σταγόνες λάδι.
7) Μαθαίνουμε το τραγούδι :Δεντράκι ευλογημένο και πάντα φουντωτό με τις ελιές γεμάτο είναι μες τον αγρό.
8) Διαβάζουμε το παραμύθι « Αθηνά και Ποσειδώνας».
9) Διαβάζουμε το παραμύθι «Ο Αλή Μπαμπά και οι σαράντα κλέφτες».
10) Διαβάζουμε το παραμύθι «Ο ωραίος Δαρείος»
11) Μαθαίνουμε το αίνιγμα : Από κλαδάκι κρέμεται , στην αγορά πουλιέται ,το εξωτερικό της τρώγεται το κόκαλο πετιέται.
12) Μαθαίνουμε την παροιμία :Βάλε ελιά για το παιδί σου και συκιά για τη ζωή σου.
Παιδί και Περιβάλλον
1)Επισκεπτόμαστε τον ελαιώνα της περιοχής μας
2) Γεμίζουμε τα καλαθάκια που φτιάξαμε με ελιές.
Τέταρτη φάση :Αξιολόγηση
Οι περισσότεροι από τους προβλεπόμενους στόχους επιτεύχθηκαν. Οι γονείς συνεργάστηκαν άψογα, όσον αφορά στα υλικά που ζητήσαμε να φέρουν τα νήπια από το σπίτι. Με αυτά δημιουργήσαμε μια πολύ ωραία γωνιά για την ελιά και τα τρόφιμα της Μεσογειακής διατροφής , όπως και την πυραμίδα της Μεσογειακής Δια τροφής.
Δεν κατορθώσαμε όμως να κάνουμε την επίσκεψη σε γειτονικό ελαιοτριβείο γιατί την εποχή που εφαρμόζαμε το πρόγραμμα το ελαιοτριβείο ήταν κλειστό. Ακόμη οι μετακινήσεις των Νηπίων εκτός σχολείου κρίναμε ότι είχε αρκετές δυσκολίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου