Γλώσσα:
Παρουσιάζουμε εικόνες που απεικονίζουν την επανάσταση του 1821. Δίνουμε χρόνο στα παιδιά να τις παρατηρήσουν.
-εκφράζουν τις εντυπώσεις τους καθώς και ποια εικόνα τους άρεσε περισσότερο και γιατί
-απαντούμε σε διάφορα ερωτήματα των παιδιών, αναμοχλεύοντας λέξεις όπως: σκλαβιά, απελευθέρωση, κήρυξη επανάστασης κ.α.
Λογοτεχνία: Παρουσιάζουμε το βιβλίο «τα Ελληνάκια» της Ευγενίας Φακίνου». Το παραμύθι εστιάζεται στον τρόπο ζωής δύο νεαρών κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. Περιγράφει την αντίδραση των νέων και των κατοίκων του χωριού και των άλλων χωριών, όταν ο κατακτητής Τούρκος τους καταπατούσε τα δικαιώματα.
συζητάμε: α) ως προς τον τρόπο που ζούσαν οι Έλληνες σκλαβωμένοι
β) ως προς το ιδανικό της ελευθερίας
Το Κυπαρίσσι του Μυστρά
Το Κυπαρίσσι του Μυστρά
Μια μέρα, στον καιρό της τουρκοκρατίας, ένας πασάς ανέβηκε σε ένα βουνό, κοντά στο Μυστρά, να χαρεί την ομορφιά της τοποθεσίας. Σαν έφτασε στην κορυφή στάθηκε σε μια μεριά και έριξε γύρω το βλέμμα του. -Ποπό! τι ομορφιές! Φώναξε. Α! εδώ η ψυχή του ανθρώπου αγαλλιάζει. Μπρος! σφάξτε ένα αρνί και ψήστε το στη σούβλα, να φάω και να ευχαριστηθώ. Οι δούλοι του πασά στρώθηκαν στη δουλειά, για να ευχαριστήσουν τον αφέντη τους. Ήταν μαζί τους και ένας νεαρός Έλληνας, ένα βοσκόπουλο. Ψήθηκε το αρνί και ο πασάς ρίχτηκε λαίμαργα στο φαί. Ενθουσιασμένος φώναζε κάθε τόσο:
-Γεια σας, παιδιά! Μπράβο! Ωραία το ψήσατε!
Ο μικρός Έλληνας, σαν τελείωσε τη δουλειά του, αποτραβήχτηκε λίγο παράμερα. Κοίταζε ολόγυρα λυπημένος κι όλο αναστέναζε:
<<Aχ ,αχ !δυστυχία μας! αλίμονο μας!>>
-Ε Ρωμιόπουλο! Έλα κοντά μου. Γιατί αναστενάζεις;
-Πώς να μην αναστενάζω, πασά μου, σαν συλλογίζομαι πως όλα αυτά τα ωραία μέρη ήταν δικά μας και μας τα πήρατε;
-Mπα! ξέρεις, βλέπω, και ιστορία, τσοπανόπουλο! Ναι, ήταν δικά σας, μα ο Αλλάχ θέλησε να τα δώσει σ' εμάς.
-Μα ξέρεις πασά μου, τι λένε οι γερόντοι μας και τα τραγούδια μας;
<<Πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά μας θα 'ναι>>.
Ο πασάς θύμωσε.
-Καλέ τι μας λες! Βλέπεις αυτή τη σούβλα, που ψήσαμε το αρνί;
Nα τη μπήγω στη γη και, όταν αυτή ρίξει ρίζες και γίνει δέντρο, τότε κι αυτά τα μέρη θα ξαναγίνουν ελληνικά.
-Μακάρι! ευχήθηκε το Ελληνόπουλο.
Ο πασάς έμπηξε τη σούβλα και τότε έγινε το θαύμα. Η σούβλα έπιασε, βλάστησε κι έγινε ένα ωραίο ψηλό κυπαρίσσι. Το κυπαρίσσι αυτό έζησε, ώσπου η Ελλάδα ξανάγινε ελεύθερη.
Ιουλία Δραγούμη( Διασκευή)
Γραφή και ανάγνωση:
αντίθετες έννοιες ελευθερία # σκλαβιά
Δημιουργούμε λεξικό με νέες έννοιες όπως: σκλαβιά , τσολιάς, ελευθερία , επανάσταση, κλέφτες, αρματολοί.
Ανάγνωση συνθημάτων όπως «ελευθερία ή θάνατος», « Ζήτω η 25η Μαρτίου 1821»
Μαθηματικά:
Τόμπολα ταύτισης με σημαίες
μετρήσεις συγκρίσεις μεγεθών
αντιστοιχήσεις
Αισθητική αγωγή:
Εικαστικά: ομαδική εργασία αφίσα με εικόνες από την επανάσταση του 1821 και δαφνόφυλλα
Φτιάχνουμε τσολιαδάκια σε καδράκι με κάνσον και βελουτέ κομμένα σε ανάλογα γεωμετρικά σχήματα
Φτιάχνουμε τσαρουχάκια
Μουσική: μαθαίνουμε τραγούδια
ΕΝΑ ΠΑΛΙΚΑΡΙ ΕΙΚΟΣΙ ΧΡΟΝΩΝ
Ένα παλικάρι 20 χρονών(2)
ΕΝΑ ΠΑΛΙΚΑΡΙ ΕΙΚΟΣΙ ΧΡΟΝΩΝ
Ένα παλικάρι 20 χρονών(2)
άρματα του δώσαν για τον πόλεμο(2)
Πόλεμο δε βρήκε πίσω γύρισε(2)
στα μισά του δρόμου νερό-δίψασε(2)
Έσκυψε να πιει νερό στο Γιούλ μπαξέ(2)
εκεί μία σφαίρα τον ελάβωσε(2)
Πάνε πες της μάνας της Βαβόγριας(2)
και της αδερφής μου της καλόγριας(2)
Θέλει ας βάλει μαύρα θέλει ας παντρευτεί(2)
μένα με σκοτώσαν μες στο Γιούλ μπαξέ(2)
ΞΥΠΝΑ ΚΑΗΜΕΝΕ ΜΟΥ ΡΑΓΙΑ
Ραγιά, καημένε μου ραγιά κι ασήκωτο κεφάλι
Τη δόξα που’χες μια φορά απόκτησέ την πάλι.
Ξύπνα καημένε μου ραγιά
Ξύπνα να δεις τη λευτεριά (2)
Διψούν οι κάμποι για νερό και τα βουνά για χιόνια
Διψούνε και για λευτεριά οι σκλάβοι τόσα χρόνια
Ξύπνα καημένε μου ραγιά
Ξύπνα να δεις τη λευτεριά (2)
Κοιμούμαι μ’ ένα όνειρο, ξυπνώ με μια ελπίδα
Να δω κι εγώ μια μέρα φως, ελεύθερη πατρίδα.
Ξύπνα καημένε μου ραγιά
Ξύπνα να δεις τη λευτεριά (2)
Τα κλεφτόπουλα
Μήλο μου κόκκινο
Κοντούλα λεμονιά
Μαθαίνουμε ποιήματα:
"Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη,
περπατώντας η δόξα μονάχη
μελετά τα λαμπρά παλικάρια
και στην κόμη στεφάνι φορεί
γινωμένο από λίγα χορτάρια
που 'χαν μείνει στην έρημη γη"
"Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη,
περπατώντας η δόξα μονάχη
μελετά τα λαμπρά παλικάρια
και στην κόμη στεφάνι φορεί
γινωμένο από λίγα χορτάρια
που 'χαν μείνει στην έρημη γη"
Θέατρο: παιχνίδι ρόλων
Φυσική αγωγή:
σκυταλοδρομία με σημαίες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.