Όλα ξεκίνησαν από μια ξεχασμένη υδρόγειο σφαίρα….
Ο μήνας …Σεπτέμβρης ,την ώρα που το Νηπιαγωγείο θα πρέπει να οργανωθεί για να δεχθεί τους λιλιπούτειους μαθητές του. Η υδρόγειος σφαίρα παίρνει τη θέση της στη γωνιά των φυσικών επιστημών…..Κάποια νήπια φάνηκαν περίεργα να μάθουν περισσότερα γι αυτήν. Αυτή η περιέργεια μας οδήγησε ν΄ασχοληθούμε με τον πλανήτη γη, το φεγγάρι, τον ήλιο και όλους τους πλανήτες. Ανακαλύπτουμε στην υδρόγειο σφαίρα τις χώρες που βρίσκονται πάνω της και παρατηρούμε ότι γυρίζει γύρω από έναν άξονα όπως γυρίζει και η γη.
Τα παιδιά αρχίζουν στην γωνιά των εικαστικών να ζωγραφίζουν την γη.
Στο θεατρικό τους παιχνίδι, να αναπαριστούν την κίνηση της γης.
Στη γωνιά της βιβλιοθήκης να ξεφυλλίζουν βιβλία που έχουν φωτογραφικό υλικό με πλανήτες, αστροναύτες, διαστημόπλοια.
Έτσι διαπιστώνεται το ενδιαφέρον των παιδιών για το θέμα και σε συνδυασμό με την δυνατότητα για έρευνα στην Αστρονομική εταιρεία Κέρκυρας αποφασίζουμε να διερευνήσουμε το παραπάνω θέμα.
Αφού συζητήσουμε με τα παιδιά πως μπορούμε να μάθουμε περισσότερα για τους πλανήτες, η κάθε ομάδα αναλαμβάνει τη συγκέντρωση βιβλίων, βιντεοκασετών, αφισών και άλλου εποπτικού υλικού. Διαμορφώνουμε τον χώρο για την έρευνα (π.χ η γωνιά βιβλιοθήκης εμπλουτίζεται με σχετικά βιβλία, η γωνιά συζήτησης με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, ή γωνιά τεχνολογίας με σχετικές βιντεοκασέτες) και δημιουργούμε τη γωνιά του πλανητικού συστήματος.
Προγραμματίζουμε συγκέντρωση γονέων στην οποία αναφέρουμε τους στόχους του προγράμματος μας, τον τρόπο με τον οποίο θα εργαστούμε και τους καλούμε για συνεργασία.
Στη συνέχεια παραθέτουμε τους στόχους του σχεδίου εργασίας που αντιστοιχούν στις προτάσεις της ομάδας ( παιδιών και εκπαιδιετικών) και βασίζονται στο ΔΕΠΠΣ
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
- Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν.
- Να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο.
- Να διηγούνται, να περιγράφουν
ΑΝΑΓΝΩΣΗ
- Να αναγνωρίζουν τις βασικές εκδοχές του γραπτού λόγου.
- Να υιοθετούν βασικές συμβάσεις ανάγνωσης του αλφαβητικού συστήματος
- Να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές
- Να χρησιμοποιήσουν τη βιβλιοθήκη της τάξης και να κάνουν επιλογές βιβλίων σχετικές με το θέμα
ΓΡΑΦΗ
- Να αντιγράφουν λέξεις που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα τους
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Να ερμηνεύουν στοιχεία του κόσμου μέσα από διαδικασίες περιγραφής, σύγκρισης, ταξινόμησης και αντιστοίχησης.
- Να κατανοούν απλές χωροχρονικές σχέσεις .
- Να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σχετικά με τους αριθμούς και να <<εκτελούν>> απλές μαθηματικές πράξεις.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
- Να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου.
- Να αποκτήσουν θετική στάση και συμπεριφορά για το περιβάλλον.
- Να αξιοποιούν την τεχνολογία και να εξοικειώνονται με βασικές ερευνητικές διαδικασίες
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ
- Να διευρύνουν τις γνώσεις για το φυσικό τους περιβάλλον.
- Να περιγράφουν τις μεταβολές του καιρού.
ΠΑΙΔΙ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
- Να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν
- Να κόβουν υλικά και να κάνουν καρτεπικολλήσεις.
- Να κάνουν μικροκατασκευές
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
- Ø Να εκφράζονται με το δημιουργικό, δραματικό παιχνίδι, να γνωρίζουν τον εαυτό τους και τον κόσμο.
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
- Να αναπτύσσουν την σωματική τους δραστηριότητα και να προάγουν την υγεία τους.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
- Να εντοπίζουν γράμματα στο πληκτρολόγιο.
- Να εντοπίζουν αριθμούς στο πληκτρολόγιο.
Γ΄ΦΑΣΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ:ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΓΗ, ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΚΑΙ ΤΗ ΣΕΛΗΝΗ
- Παρατηρούμε μία αφίσα με τους πλανήτες στο σύμπαν. Μαθαίνουμε μέσα από τα βιβλία ποιοι είναι οι πλανήτες, ότι έχουν διάφορα μεγέθη, ότι άλλοι είναι ζεστοί και άλλοι κρύοι ανάλογα με την απόστασή τους απ΄τον ήλιο.
- Συζητάμε για τον ήλιο ,τον πιο μεγάλο πλανήτη. Μαθαίνουμε ότι ο ήλιος έχει το δικό του φως.
- Μαθαίνουμε για την κίνηση της γης γύρω από τον εαυτό της και γύρω από τον ήλιο.
- Παρατηρούμε φωτογραφίες από διαστημόπλοια και τηλεσκόπια και συζητάμε το ρόλο τους.
- Μιλάμε για τους αστροναύτες και την έλλειψη της βαρύτητας στη σελήνη. Πειραματιζόμαστε με διάφορα αντικείμενα και οδηγούμαστε σε συμπεράσματα.
- Αναζητούμε στο διαδίκτυο περισσότερες πληροφορίες
ΔΙΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ: Γλώσσα, παιδί και περιβάλλον, παιδί και πληροφορική
ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΝΑ ΜΕΤΡΗΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΟΥΜΕ
- Ταξινομήσαμε τους πλανήτες σύμφωνα με το μέγεθος τους από το μεγαλύτερο στο μικρότερο και αντίστροφα
- Τους ομαδοποιήσαμε σε θερμούς και σε ψυχρούς
- Τους απαριθμήσαμε
- Μάθαμε για τις έννοιες μπρος – πίσω. Ο ήλιος πίσω από τη γη. Ο ήλιος μπροστά από τη γη
- Κάναμε υποθέσεις και καταλήξαμε σε συμπεράσματα: << Τι θα γινόταν αν ο ήλιος δεν έβλεπε καθόλου τη γη;>>
Έγινε ένα πείραμα με το φακό και την υδρόγειο σφαίρα για να καταλάβουν τα παιδιά το φαινόμενο της μέρας και της νύχτας. Μετά προχωρήσαμε στην εναλλαγή μέρας νύχτας. Φτιάξαμε καρτελάκια που εικονίζουν την μέρα και καρτελάκια που εικονίζουν την νύχτα. Τα βάλαμε στην σειρά, διαβάσαμε τις προτάσεις και μετρήσαμε τις μέρες και τις νύχτες.
Ø Δραματοποιήσαμε μία αυτοσχέδια ιστορία με <<Τη μέρα και τη νύχτα του Τούλη του γατούλη>>
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ: Γλώσσα, μαθηματικά, δραματική τέχνη
ΤΡΙΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ, ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ, ΑΝΟΙΓΜΑΤΑ
Διαβάσαμε σχετικές ιστορίες, μύθους και παραμύθια και τις διηγηθήκαμε:
- << Η ηλιοστάλαχτη>>, της Ζωής Βαλάση
- << Που πήγε το φεγγάρι απόψε;>>, της Βούλα Μάστορη
- << Ένα φτυάρι στον Άρη>>, του Ευγένιου Τριβιζά
- << Το φεγγάρι που δεν μπορούσε να κοιμηθεί>>, του Σπύρου Σιδέρη
- << Ο ήλιος ο ηλιάτορας>>, του Οδυσσέα Ελύτη
- << Η αστροναύτισσα>>, της Ρένας Καρθέου
- << Φεγγαράκι>>, Τέλος Άγρας
Σαν κοιμάσαι αυτό ξυπνάει και την νύχτα όλη γυρνάει
σαν ξυπνήσεις αυτό κάνει μοναχό του νάνι – νάνι.
Τι είναι; ( το φεγγάρι )
Κλειδώνω, μανταλώνω και ο κλέφτης είναι μέσα.
Τι είναι; ( ο ήλιος )
Μαθαίνουμε τους γλωσσοδέτες:
- Καλημέρα καμηλιέρη
καμηλιέρη καλημέρα
- Άσπρη πέτρα ξέξασπρη
και από τον ήλιο ξεξασπρότερη
Δημιουργούμε ένα δικό μας παραμύθι με ένα σκυλάκι που πήγε στο φεγγάρι να βρει την φίλη του. Το εικονογραφούμε, σχεδιάζουμε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο.
Δραματοποιούμε το ποίημα << Η αστροναύτισσα>>
Κάνουμε πολλές γλωσσικές ασκήσεις με αφορμή το ποίημα:
<< Ο ήλιος ο ηλιάτορας, ο παιτροπαιχνιδιατορας>>
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ: Γλώσσα, Δημιουργία και έκφραση
ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
α) Προετοιμασία της επίσκεψης.
- Συζητάμε τι θα πάρουμε μαζί μας και τι ερωτήσεις θα κάνουμε στον αντιπρόσωπο της Αστρονομικής Εταιρείας. Γράφουμε τις ερωτήσεις του κάθε παιδιού σε καρτελάκι και δίπλα σχεδιάζουμε σύμβολο που να έχει σχέση με το νόημα ώστε το παιδί να μπορεί να αναγνωρίσει την ερώτηση σε συνδυασμό με κάποιες λέξεις που μπορεί να αναγνωρίσει από τους πίνακες αναφοράς.
- Συζητάμε τι είναι αυτό που θα παρατηρήσουμε, θα καταγράψουμε και τι θα φωτογραφήσουμε.
β) Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης
- Παρατηρούμε τις προβολές στον υπεύθυνο της αστρονομικής.
- Υποβάλουμε τις ερωτήσεις.
- Καταγράφουμε τις πληροφορίες για το σύμπαν.
- Ζωγραφίζουμε τους πλανήτες και τη γη.
γ) Επιστροφή στην τάξη.
- Μετά την επίσκεψη επιστρέφουμε στην τάξη και επεξεργαζόμαστε τις εμπειρίες μας. Προσπαθούμε να απαντήσουμε τα ερωτήματα μας και τις απορίες μας.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ: Γλώσσα, μαθηματικά, περιβάλλον.
ΠΕΜΠΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΝΑ ΖΩΓΡΑΦΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ
Σε χαρτί του μέτρου τα παιδιά αποφασίζουν να φτιάξουν το σύμπαν με τα αστέρια και τους πλανήτες. Συνεργάζονται μεταξύ τους και αποφασίζουν συλλογικά για τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν, για το χώρο που θα καταλάβει η ζωγραφιά τους στο χαρτί, για τους ρόλους που θα αναλάβουν.
Αφού ζωγραφίσουν το σύμπαν δημιουργούμε μία αυτοσχέδια ιστορία για τον τρόπο που μιλάνε τα αστέρια και οι πλανήτες μεταξύ τους.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ: Γλώσσα, παιδί και έκφραση.
ΕΚΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΝΑ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΓΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΛΑΝΗΤΩΝ
Στον χώρο της αυλής αναπαραστήσαμε την κίνηση των πλανητών, την κίνηση της γης και της Σελήνης. Διαγράψαμε τις τροχές των πλανητών κάτω στο χώμα και κάθε παιδί γύριζε σε αυτήν την τροχιά και γύρω από τον εαυτό του, ενώ στην μέση του κύκλου ήταν ο ήλιος. Αλλάξαμε όλους ώστε τα παιδιά να βιώσουν την κίνηση. Περιγράψαμε την κίνηση αυτή με λόγια.
Αναπαραστήσαμε την κίνηση σε χαρτί του μέτρου.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ: Γλώσσα, Φυσικό Περιβάλλον, παιδί και έκφραση.
Δ΄ΦΑΣΗ: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Με την ολοκλήρωση του σχεδίου εργασίας, εκθέσαμε ό,τι χρησιμοποιήσαμε ή κατασκευάσαμε στην τάξη μας.
- Φωτογραφικό υλικό.
- Έντυπο υλικό (βιβλία, αφίσες, περιοδικό)
- Κατασκευές
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης ήταν θετικά. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά τόσο στον προγραμματισμό όσο και στην υλοποίηση του σχεδίου εργασίας. Βίωσαν τον τρόπο με τον οποίο αναζητούμε και ανακαλύπτουμε την γνώση. Απόκτησαν γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις απαραίτητες για να διευρύνουν τις εμπειρίες τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.